Irene en Margreet op reis !!

New York, Puerto Rico en Ecuador!

¡Hola! iedereen,

Dit verslag(je) komt vanuit ecuador. Waar we inmiddels alweer 2 weken zijn. Inmiddels lijken New York en Puerto Rico alweer lang geleden. Nou daar gaat ie dan weer:

We dachten dat we Azie zonder kleurscheuren zouden verlaten maar opde een na laatste dag hebben we toch nog een kleine voedselvergiftiging opgelopen...(het was vast het verschrikkelijke ontbijt in Ratchannaburi...).De nachttreinnaar Bangkok was dan ook geen pretje, want omhet uur moesten we ons bed uitklimmen om naar de wc te rennen... In Bangkok konden we gelukkig wat medicijnen kopen en in het vliegtuig naar New York hadden we al bijna nergens meer last van.
Na een vertraging van 6 uur, een vlucht van 6 uur naar Beijing en nog een vlucht van 13 uurnaar New York staan we dan eindelijk op Amerikaanse bodem. Pfoeh...wat een reis!!
Via internet hebben een we een kamer in het ´Panamerican Hotel´ in Queens geboekt. Ze halen ons zelfs op van het vliegveld! Super. Rond een uur of 19.00 uur zijn we in het hotel.
Het hotel is een half uurtje met de metro vanaf Times Square. Dat is goed te doen.
Vlakbij het hotelstaateen grote mall (waar we ´s avonds meteen even gaan shoppen) en we eten baggervette nacho´s in een diner waar we onze prive-jukebox aan tafel hebben. Echt amerikaans!!

De volgende dag gaan we als eerste naar Times Square. Op de enorm hoge gebouwen hangen overal grote reclameborden en rijden er overal gele taxi´s rond. Echt New York! We kopen twee kaartjes vooreen Broadway-show: Rock of Ages. Daarna doenwe nog wat sight-seeing: Wall street, Ground Zero, met de ferry langsThe statue of Liberty en met mooi uitzicht op de skyline en we shoppen nog wat. Na een vlugge pizzagaan we naar de show. Superleuk!Echt leuk om te zien! Na de show doen we nog een klein borreltje in een Ierse pub en nemen een metro terug naar het hotel.
De volgende dag gaan we eerst naar het Empire State Building, shoppen nog wat meer en gaan naar Central Parc. Het is schitterend weer, dus we kunnen lekker even in het gras liggen relaxen. We gaan ook nog naar de bios. Echt grappig! De amerikanen klappen als ze een mooie actie-scene zien en ook als de film is afgelopen... ´s Avonds nog even op zoek naar een leuk barretje en dan weer (moe van de hele dag lopen) terug naar het hotel.
De drie nachten New York zijn alweer voorbij.

Vandaag vliegen we naar Puerto Rico. Om 20.30landen we in San Juan. We hebben nog geen hotel gereserveerd, want dat moet toch makkelijk te regelen zijn (?!). We gaan op zoek naar een bus dieons naar het centrum brengt. Die bus is er dus niet... We moeten een taxi nemen en als we bij een hotel aankomen is er niemand...op naar een ander hotel. Onderweg worden we door een porsche en een ferrari ingehaald...waar zijn we terecht gekomen?? We vinden een hotel voor 90 dollar per nacht...De goedkoopste in de omgeving... Oeps dat hadden we niet helemaal verwacht... In Azie betaalden we hooguit 12 euro voor dezelfde kamer...ok we zitten wel in ´The Caribbean´ maar toch... Echt omschakelen dus!!!
De volgende dag lopen weeen rondje.Het is echt een lelijk plaatsje. Het strand is wel ok, maar in Azie zijn we misschien een beetje verwend, want het maakt niet echt indruk.Naeen tijdje begint het ook nog te regenen...balen... Tot nu toe valt Puerto Rico erg tegen... Als we naar de weersvoorspelling kijken, blijft het de hele week regenen...Wat een pech!! We willen naar een ander plaatsje maar er is bijna geen openbaar vervoer. Taxi´s zijn ontzettend duur en een auto huren gaat ook niet omdat we geen rijbewijs meehebben... We zijn er helemaal klaar mee en besluiten een vliegticket naar Ecuador te boeken!Morgen vliegen we! We waren van plan om minstens een week hier te blijven maar dat wordt dus uiteindelijk maar 4 dagen...
Onverwachts wordt het de laatste dag toch nog mooi weer enkunnen we lekker op het strand liggen en in de warme zee zwemmen. Toch nog een beetje bruin (lees: verbrand!) geworden in de Caribbean!

De volgende dag vliegen we via Orlando (Florida) naar Bogota (Colombia)en na een aantal uren wachten vliegen we door naar Quito in Ecuador!
Als we aankomen is het prachtig weer. Een strak blauwe lucht, een lekkerzonnetje en zo´n 25 graden. We krijgen een visa voor 90 dagen, nemen een taxi naar het oude centrum en vinden een leuk hostal. Quito ligt op 2800 meter dus in het begin is het wel even wennen aan de hoogte.
Quito is eenleuke oude stad! We blijven uiteindelijk ruim een week, waarvan we 5 dagen een Spaanse cursus (erg gezellig) volgen. Dat is wel nodig want ze spreken hier bijna geen Engels. Nu kunnen we in ieder geval vragen waar en hoe laat de bus gaat en hoe duur een hotelkamer is...
Met een bus doen we nog een dagtrip naar het plaatsje La Mitad Del Mundo, waar we op de evenaar staan! Cool! Vandaargaanwemet een tourtje naar Pululahua, een groene vulkaankrater met een dorpje erin, maar door de wolken zien we bijna niets...jammer.
In Quito is ook de ´teleferiQo´ waar je met een kabelbaan naar 4100 meter hoogte gaat. We zijn nog nooit zo hoog geweest!! Helaas was het nu ook weer een beetje bewolkt maar toch hadden we een mooi uitzicht over Quito. Ook vinden we een paar leuke restaurantjes en een paar piepkleine gezellige barretjes. Het is lekker om een wat langere tijd op 1 plaats te blijven, maar na9 dagen is het toch weer tijd om tegaanverkassen.

Op naar Otavalo. Een klein plaatsje op 2500 m, 2 uur ten noorden van Quito, waar op zaterdag een van de grootste markten van Zuid-Amerika wordt gehouden (en wij zijn er natuurlijk op zaterdag)! Het is echt een grote markt met allerlei vrolijk gekleurde kraampjes, maar er wordt toch wel veel van hetzelfde verkocht. Toch slagen we goed enkomen met behoorlijk wat souvenirtjes terug in het hotel. In de buurt van Otavalo gaan we nog naar een kratermeer en het kleine dorpje Cotacachi. Leuk.
De laatste avondontmoeten we een Amerikaansstel en een meisje uitNieuw-Zeeland waar we gezelligeen hapje mee eten.

De volgende dag vertrekken we naar Mindo, een klein dorpje op 1200 meter. Hier iseen mooi Cloudforrest, met heel veel vlinders en vogels. We doen een hike (5 uur) naar een aantal watervallen in de buurt. Goed voor ons, eindelijk weer wat lichaamsbeweging!! We gaan met de tarabitha (een ijzerenbakje aan eenkabelbaan) over eengroene vallei heen. Hoog en leuk!
Devolgende dag gaan weCanopy-en (tokkelen). We gaan in allerlei verschillende houdingen naar de overkant. Op de kop - superchica - memposa (vlinder). Echt grappig! De vogels vliegen ons om de oren. Mooi! ´sMiddags nemen we, voor een korte tussenstop,de bus terug naar Quito.

In Quito werken we de site bij en bereiden we ons voor op de dagtrip voor morgen: mountainbiken van de Cotopaxi af(de 2e grootste vulkaan in Ecuador). Spannend!Daarna zetten we koers richting de kusten het zuiden.

(Helaas hebben we al behoorlijk wat foto´s van NY gewist - wel eerst op cd naar huis gestuurd- maar volgens mij zijn het er nog wel genoeg...)

Muchos besos,

Irene y Margarita

Ester

Hey avontuurlijke meisjes,

Weer lekker veel ervaren en nog interessant en leuk genoeg zo te lezen! Hopelijk kunnen jullie na de cursus een klein beetje met Spaans uit de voeten. Zelf een paar zinnetjes zeggen of vragen is trouwens een mooie uitdaging; het antwoord verstaan is nog een grotere uitdaging. Hasta la vista, baby!
Ben benieuwd waar jullie tour jullie nog naar toe brengt. Geniet van elkaar en van de natuur en de mensen en tot over een paar maanden wellicht???

Heel veel liefs,

Ester

Marc

Dag meiden, ijs, fruit, vooral bananen. Genomen door een man (tja...), wat wil je nog meer?
Wat een reislustige types zijn jullie toch. En wat gaat het toch snel. In welke land gaan jullie het WK kijken?

Groet en kus,

Marc

Guri en Maarten

Irene y Margarita. Buenos dias. Buen sueño y la buena comida.
Wat weer een leuke berichten. Na de Thaise diarree en een heel vermoeiende reis naar NY, een beetje tegenvaller in PR, een juiste beslissing om naar Ecuador te gaan. Een prachtig land zoals jullie schrijven en laten zien. Grappig om een cursus Spaans te doen. Altijd makkelijk. Moet wel wennen zijn op 4100 meter hoogte. Geen last van hoogteziekte. En zo hoog. Bergschoenen gehuurd en waarschijnlijk pillen tegen hoogteziekte gekocht. Moet een vreemde gewaarwording zijn om op het punt van de evenaar te staan. Beetje onwerkelijk. Weer wennen aan het eten en omschakelen van rijst naar aardappelen. De reeds ontvangen foto´s reeds allemaal bekeken. Super.
Meiden, nog heel veel sportief en cultureel plezier en het zal weer een verrassing zijn waar jullie daarna naar toe gaan.

Hi meisjes

Oma en ik hebben nu ook weer heerlijk van de fotos en de verhalen genoten. Die superchica was wel een beetje tjaaaa. Gaan jullie wel eens naar de kapper of knippen jullie je haren zelf???
Oma adviseert goed op je geld te passen. Draag het maar op je lijf zegt ze.!!! Oma is helemaal jalours op al de dingen die jullie zien en meemaken.
Wisten jullie al dat ik weer oma wordt??? Remi en Joy verwachten een kleine in november. Leuk heee.
Meisjes geniet er nog maar van, want voordat je het weet is het voorbij. Ik ga 10 july naar Bangkok/Cambodja/Laos/Vietnam.
Veel liefs Oma en Eva

marije

Mis jullie....!
dikke knuffel marijtje

Linda Piebenga

Hola Chicas!
Ecuador! Geweldig, wat een goeie keuze, na Puerto Rico.
Ja, een snel cursus Spaans zal wel van pas komen daar :-)
Gaan jullie nog naar de jungle en of de Galapagos Islands? Moet ook heel mooi zijn.. Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. De kust in Ecuador is ook heel mooi.
Geniet!
Besos, cuidate! Linda.

Hans Kruijt

Wat een avonturen meiden en jullie komen Spaans sprekend terug naar Nederland
Waar zo'n halve wereldreis al niet goed voor is.
Nog heel veel plezier toegewenst

Groetjes Hans

ome klaas en tante gea

mooi om al die verhalen en foto ,s wij wensen jullie nog vele mooie weken in die verre landen tot ziens

Rina

Hup Holland!! Hey hey daar, alles nog soepeltjes? Nog steeds in Equador? Ben weer benieuwd naar verhalen en vooral de foto's
X Rina

Henk en Sjaan

Hallo Margreet even een berichtje vanuit Zwijndrecht we hopen dat alles goed gaat met jullie,het gaat nu toch wel opschieten dat jullie richting huis komen of nog niet? Hier gaat het goed met ons en we wilde je een fijne verjaardag alvast wensen van harte gefeliciteerd en nog heel veel jaren toegewenst van ons. gr. en geniet nog maar lekker van alles wat je nog beleeft. Henk en Sjaan