Irene en Margreet op reis !!

Bolivia, Argentinie, Brazilie en THUIS!

Hallo allemaal,

Hier dan ons laatste reisverhaal. We zijn inmiddels alweer terug in het (nog) niet zo koude maar wel regenachtige kikkerlandje... Toch willen we jullie onze laatste avonturen ;-) niet onthouden:

Na onze vierde vlucht in Bolivia landen we na een half uurtje al in Tarija. Tarija staat in Bolivia bekend om zijn wijnen. We bezoeken hier dan ook een wijngaard en een wijnfabriek. Maar, helaas is het nu erg droog, dus we zien geen druifje aan de boompjes hangen... Ook staat de rivier, waar je goed in kan zwemmen, helemaal droog. We merken wel dat we al wat dichter bij de grens van Argentinie zitten: de mensen zien er wat verzorgder uit en we eten onze eerste steaks! Hmm!

Vanuit Tarija pakken we de bus naar Tupiza, 100 km maar, maar we doen er wel 9 (!) hobbelende uren over, geen asfalt te bekennen... Nu zijn we blij dat we in Bolivia zoveel gevlogen hebben en niet zoveel met de bus hebben hoeven doen... echt afzien was het.
In Tupiza boeken we een 4-daagse Salar de Uyuni- tour. Dat was nog een beetje lastig want door de wegblokkades, was er bijna geen benzine meer te verkrijgen. Dus de eerste dag in Tupiza lukt het niet om te vertrekken, maar de tweede dag gelukkig wel. En we zijn erg blij dat het toch is gelukt, want de tour was geweldig. Zo mooi! We hebben onze ogen uitgekeken. We hebben in deze 4 dagen wel 600 foto's gemaakt (we hebben voor jullie een kleine selectie gemaakt;-) ). De kou viel erg mee, we hadden ons op -25C voorbereid, maar het was 's nachts maar -5C. Evengoed waren we blij met onze gehuurde slaapzakken. De tour is echt een aanrader voor iedereen!
Terug in Tupiza blijven we nog een extra dagje om bij te komen (de tour was erg mooi maar je zit elke dag wel lang in de jeep).

De volgende stop is Purmamarca in Argentinie!
Bij de grens hebben we nog wel even een spannend momentje gehad. Het was echt de slechtste en langzaamste grensovergang die we tot nu toe gezien hebben. Er was 1 loketje open om alle paspoorten te controleren en te stempelen (en er stond een behoorlijke rij) en vervolgens was er 1 mannetje die de koffers 1 voor 1 open maakte en controleerde. Daar stond uiteraard ook een lange rij! Een backpacker voor ons, die al door de paspoortcontrole was, moest achter in die rij aansluiten...dus wij ook straks...Daar hadden we echt geen zin in! We besloten om voorbij de rij proberen te lopen, zo Argentinie in... Terwijl we daar liepen verwachtten we elk moment terug gestuurd te worden, maar we hoorden niets dus we zijn gewoon doorgelopen! Yes! Dat scheelde ons 4 uur in de rij staan!!! Dat was wel even een spannend momentje!

In Purmamarca komen we in het donker aan, maar we vinden vrij makkelijk een hostel. De volgende dag lopen we een rondje langs de 7 kleuren-berg en vervolgens pakken we de bus naar Salta. Daar gaan we ook weer op zoek naar een hostel. Dat ging een stukje moeilijker, we zijn wel 10 hostels langsgelopen maar alles was vol. Gelukkig had de 11e nog wel plek, maar wel in een dorm. De eerste keer tijdens de reis in een dorm, met nog 3 andere mensen... Gelukkig viel het erg mee. (We hebben daarna in Argentinie en Brazilie nog een aantal keren in een dorm geslapen, omdat de prijzen voor een kamer hier veel hoger zijn dan in de andere landen waar we zijn geweest).
In Salta doen we een heel klein beetje sightseeing (alweer een stad...) en eten we in een Pena. Een restaurant met live-folklore muziek en dans. Op zondag zijn de winkels dicht...(dat hebben we tot nu toe nog niet meegemaakt...).
De volgende stop is Cordoba (12 uur in de bus), waar we maar 1 dag blijven. We gaan door naar het kleine dorpje La Cumbre, waar we gaan parapenten (paragliden). Dat was gaaf! Echt hoog! Echt mooi om boven de bergen te zweven. En in La Cumbre kunnen we ook lekker van de zon genieten op een terrasje.

Na nog eens 14 uur in de bus (niet zo erg hier: de bussen zijn erg luxe en we kunnen goed liggen in de extra brede stoelen en dus ook slapen) zijn we in Buenos Aires. Wat een grote stad! We lopen hier echt heel erg veel door de verschillende wijken. Gaan naar de bios, drinken een borreltje in een gezellig barretje en gaan lekker uit eten. Alles wat we eigenlijk altijd doen in een grote stad.

De volgende stop is San Ignacio, waar een Jesuit Mission is. Oude ruines uit de 17e eeuw. Wel interessant om te zien. Voor de rest is er niet zoveel te beleven in het dorpje, dus 's avonds spelen we weer een keertje skip-bo.

Dan gaan we alweer naar de laatste stop in Argentinie: Puerto Iguazu, waar de beroemde en mooi Iguazu-watervallen zijn. Margreet heeft het er al van het begin van de reis over dat ze daar graag heen wil. Eindelijk zijn we dan! En het is schitterend! 160 watervallen, die van enorme hoogtes naar beneden kletteren. Het park aan de Argentijnse kant is groot en mooi met wandelpaden die dicht langs de watervallen komen.

Onze eerste stop in Brazilie is Foz de Iguacu. We gaan hier de Braziliaanse kant van de watervallen bekijken. Aan deze kant van de watervallen heb je een totaal overzicht. Ook erg mooi om te zien.

Na de watervallen gezien te hebben stappen we in het vliegtuig naar Salvador. We blljven daar niet, maar pakken meteen de bus naar Praia de Forte, waar we heerlijk een weekje op het strand kunnen bakken. Na een tussenstop in Salvador van 2 dagen stappen we in een boot die ons in 2 uurtjes naar het eilandje Morro de Sao Paulo brengt. Ook hier liggen we weer een weekje op het strand. Heerlijk!
Onze laatste tour doen we hier: walvissen kijken! Gaaf! Op een behoorlijk wilde zee gaan we op zoek naar walvissen. In totaal zien we er 7. Niet heel dichtbij (meter of 30 van ons vandaan), maar we zien ze wel. Ze zwemmen in groepjes van 3 of 4 en spuiten allemaal water op en we zien er ook 1 springen. Super, een zeer geslaagde laatste tour.

Het is een raar idee, maar de volgende dag gaan we alweer naar huis. We zijn allebei een beetje zenuwachtig... Is er veel veranderd?

De vlucht naar huis (via Frankfurt) gaat voorspoedig en als we op Schiphol aankomen, worden we door onze familie en vrienden opgewacht. We zijn thuis!!!
Met z'n allen rijden we naar ons huis waar we nog wat eten en drinken en bijkletsen en dan slapen we voor het eerst sinds 8 1/2 maand weer in ons eigen bedje.

THE END!

Iedereen bedankt die onze site gelezen / bekekenhebben! We vonden het erg leuk om jullie reacties te lezen!!! Thanks!!!

ria.van.riessen@gmail.com

Welkom thuis en heel erg bedankt voor jullie prachtige reisverhalen!