Irene en Margreet op reis !!

Peru (deel 2) en Bolivia!

Het is alweer de hoogste tijd voor een nieuw verhaaltje.We zijn nu inSucre, Bolivia, waar we sinds een week ´gestrand´ zijn... maar eerst nog een stukje Peru.

InNasca hebben we een nachtbus naar Arequipa (11 uur) gepakt. Een oude witte stad in het zuiden van Peru, waar we een beetje sightseeing doen. Ook hebben we hier een aantal redenen om wat feestjes te vieren: Irene is tante geworden van een neefje: Clé , Margreet viert haar 31e (!) verjaardag en Nederland staat in de finale van het WK. We vinden het nu wel even jammer dat we niet in Nederland zijn... Maar gelukkig kunnen we bellen en kijken we Nederland - Spanje met een groep Nederlands (we zijn makkelijk te herkennen; allemaal in het oranje). Ondanks het verlies hebben we toch wel een leuk feestje gevierd!
De volgende stop is Cabanaconde. Een klein dorpje in de Colca Cañon, waar we condors kunnen zien vliegen. Als we bijde mirador staan (met nog 100 andere toeristen...) zien we ze in de verte vliegen enalswe met een busje scholieren mee terug liften naar het dorpje, stoppen we onderweg ergens en daar vliegen er een stuk of 5 condors over onze hoofden heen. Echt gaaf om te zien!! Indrukwekkende vogels!
In Cabanaconde is het erg koud en hebben ze problemen met de watertoevoer, dus na 2 dagen kou en geen water te hebben gehad, zijn we er klaar mee en gaan door naar Cusco (via Arequipa zijn we 17 uur onderweg...echt lange afstanden hier...).
Cusco is een mooie, leuke stad! We snuiven hier behoorlijk wat (Inca-) cultuur op. We bezoeken wat musea en doen een tochtje (op een paard!) buiten de stad naar wat oude opgravingen. We hebben helemaal de smaak van het paardrijdente pakken... Leuk! Ook kunnen we weer een borreltje drinken, want nu is Margreet tante geworden van een nichtje: Annemijn! En natuurlijk hebben we weer gebeld! Het is altijd leuk om stemmen uit Nederland te horen!
Bij een bezoek aan Peru mag natuurlijkMachu Picchu niet ontbreken! We doen het lekker op de makkelijke manier, een dagtourtje vanuit Cusco. Het kost wel wat, maar dan hoef je ook niet zover te lopen... Als we aankomen is het mistig en regent het...gelukkig hebben we onze poncho´s weer meegenomen en blijven we droog. Het stikt er van de toeristen, maar omdat het niet zo mooi weer is loopt het rond een uur of 3 helemaal leeg en kunnen we genieten van een rustig Machu Picchu. Af en toe trekt de mist weg, dus kunnen we gelukkig ook nog wat zien.
Na Cusco stoppen we in Puno. Dit stadje ligt aan het Lago Titicaca, een van de hoogste meren van de wereld. Hier boeken we een tourtje naar de Uros-eilanden.Deeilanden zijnvan riet gemaakt en ze drijven op het water. Er wonen nog steeds mensen op, maar het is toch echt vooral voor de toeristen gemaakt. Het ziet er een beetje nep uit...

Puno is onze laatste stop in Peru. Hoewel we ontzettend veel leuke dingen in Peru hebben gedaan, is het land ons toch een beetje tegengevallen. Het is zo ontzettend toeristisch en erg dor en droog (en alles ligt zover uit elkaar; we zitten ontzettend veel tijd in de bus). We kijken een beetje met gemengde gevoels terug.Hopelijk is Bolivia groener...

De eerste stop in Bolivia is Copacabana. Dit dorpje ligt ook aan het Lago Titicaca, maar dan dus aan de Boliviaanse kant. Hier doen we een tochtje naar ´Isla de Sol´, het eiland waar volgens de Inca´s de zon is geboren. Het is een leuk tochtje metmooie uitzichten, een ruine en een mysterieuze puma-rots.
In het stadje terug, lopen we een berg op (dat is toch nog steeds afzien op 3800 meter...) waar vandaan we een schitterend uitzicht op de zonsondergang hebben.
De volgende dag vertrekken we naar La Paz, de hoogste hoofdstad van de wereld. Het is een erg drukke stad, overal zie je marktjes op straat. Het lijkt een beetje op koninginnedag, maar dan zonder het oranje (en de drank). Hier slagen we goed voor souveniertjes, gaan we naar de bios en eet Irene een broodje kroket! Heerlijk!
We hebben eigenlijk wel een beetje genoeg van de kou, dus besluiten we naar Rurrenabaque te vliegen. ´Rurre´ ligt in het Amazonegebied, dus het is daar lekker warm. Als we aankomen, brengen we dan ook heel wat uurtjes in een hangmat door. Lekker relaxed!
Wedoen hier ookeen 3-daagse Pampa-tour. Met een bootje gaan we de rivier af, waar we ontzettend veel dieren zien; oa. krokodillen, schildpadden, roze rivierdolfijen, apen, vogels en capibara´s (het grootsteknaagdier op aarde, raar beest...). Na 7 dagen ´Rurre´ vliegen we terug naar La Paz en daarna vliegen we meteen door naar Sucre.
Het plan is omdrie dagen in Sucrete blijven en dan door naar Potosi te gaan. Na 2 dagen in Sucre komen we er achter datwe niet naar Potosi kunnenomdat er wegblokkades zijn. De mensen protesteren tegen de regering en hebben alle wegen rondom Potosi afgezet.Alle wegen naar het zuiden (waar we heen willen) gaan langs Potosi,dus we zitten vast in Sucre! We besluiten een vlucht naar Tarija in het zuiden van Bolivia te boeken (onze 4e vlucht in Bolivia...). Alleen is deeerst beschikbare vlucht pas 5 dagen later...
Gelukkigis het ook weer niet zo heel erg om zo lang in Sucre te moeten blijven, want het is hier lekker warm, het is een leuke stad en er is genoeg te doen. Bovendien is het feest, want Bolivia viert onafhankelijksdag en er zijnallerlei parades. Vooral ´s avonds is het erg gezelligin de barretjes ;-).We doennog een tourtje naar een dorpje in de buurt en we lopen een stuk over een inca-trail. Ook bezoeken we ´Parque Cretacico Cal Orck´o´ waar 25 jaar geleden heel veel voet/pootafdrukken van dinosaurussen zijn gevonden. Leuk om te zien.
Morgen gaan we nog naar een markt in eendorpje 60 km verderop en dan vliegen we op maandag al naar Tarija (time flies...), waarons daarna de beroemde zoutvlakten (met ijskoude nachten= -25 graden...brrrr) staan te wachten... We zijn benieuwd!

Hier gaat alles dus nog steeds goed en we vermaken ons ook nog steeds,maar we hebbenook wel weer zin om naar huis te gaan. We hebben de terugvlucht al geboekt! We landen op 20 september op Schiphol. Over 6 weken zijn we weer thuis...raar!

Liefs,

Irene en Margreet

marco

dames,ja want na dat broodje kroket hebben jullie al een klein voor proefje gehad.
missen jullie nou de holandse prak nie!
maar dat jullie condors hebben gezien jaloersss meiden
en peru dat inka,s cultuur lijkt me ook boeiend.
meiden nog fijne tijd,en gezond treug hoor,
laterz! fantasties toch

Anneke

Sjee meiden... geweldig hoor!
20 september terug... hhahahahh dan komen jullie zeker deze kant op met het vliegtuig dat ons daarheen brengt! Wij vertrekken op de 19e naar Z-Amerika voor onze reis.
Niet zo lang natuurlijk als jullie reis, maar toch nog 4 hele weken... en we bezoeken alles wat jullie nu hebben gezien.... ik ben benieuwd!

Geniet er nog eventjes van, dan gaan wij ons voorbereiden ;-)

Groetjezzzzz, Annie

Mariska

Hey Chicka's,

Wat ben ik jaloers op jullie zeg. Echt!
Vind het super om te lezen wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben. Echt niet normaal.
Jullie zijn zoveel ervaringen rijker dat is gewoon niet te beschrijven.
Super om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben en maken.
En zo zie je dat time flies when you are having fun!
Voor je het weet zitten jullie weer in het koude, winderige, gehaaste Nederland. Geniet de laatste weken nog lekker van alles om jullie heen!
Voor je het weet zitten jullie weer in Noord Holland.
Wat een cultuur shock zullen jullie krijgen hi hi hi!!

Dikke knuf Maris

Ester

Hey meisjes,

Wat gaaf al die dieren! Zou ik ook wel willen ervaren.
Jullie vliegen trouwens wat af, is het geld nog niet op?
mooie foto's ook weer; ik ben benieuwd hoe Nederland jullie bevalt als jullie weer terug zijn.
Fijne reis en zorg goed voor jullie zelf........Liefs, Ester

Jacqueline

Heerlijk om alles te lezen en de foto's te zien, maar in het echt moet een geweldige belevenis zijn. Je kan zo zien dat jullie enorm genieten. Maak nog wat moois van de laatste weken. Veel groetjes Piet en Jacqueline

Guri en Maarten

Irene en Margreet, leuk dat na de ontvangen dvd's weer een spontaan leuk verhaal op digitaal papier te lezen. Geweldige belevenissen in het qua kleding zo kleurrijke Peru. Wat zijn die mensen daar heel erg klein. Jullie zullen daar best opvallen met jullie lengte. Natuurlijk zullen jullie heel benieuwd zijn naar Annemijn en Clé. Hopen dat ook Bolivia aan jullie wensen heeft voldaan en heel veel sterkte richting Chili en Argentinie en daarna een zonrijk verblijf aan de stranden van Brazilië. Liefs Guri en Maarten.

S.v.d.Berg

Hallo Margreet nog even een berichtje voor jullie deze kant weer op komen. Jullie hebben heeeeel veel gezien en meegemaakt schitterend in zo ver wat wij hebben gezien van jullie. Wij gaan a.s. vrijdag weer kamperen en van daar dat wij jullie nog een fijne tijd toewensen en nog van alles kunnen genieten. En wij wensen jullie een hele goede en behouden thuiskomst toe en zullen maar zeggen tot ziens. Goede reis toegewenst voor jullie beiden van Henk en Sjaan.

John

Hoi Margreet en Irene. Zoals ik al aangaf in de email, 1 map van de DVD kan ik niet openen, dus bewaar die goed, de overige foto's heb ik veilig gesteld. Ik heb gisteren weer lekker getourd op je motor, hetgeen ik 5 maanden niet kon...... kunnen jullie niet iets langer weg blijven? de katten hebben het hier heel goed naar hun zin, en ik kan n u weer motor rijden... hahah.
Teun wil continu dat ik hem aai, en Gijs heeft zoiets van.... als ik maar eten heb... hahah Ik denk dat teun niet meer met je mee wil.... dus die zal hier blijven... haha
alvast een goeie reis naar huis, en spreek jullie over 2 weken wel weer.