Irene en Margreet op reis !!

Laos, Beautiful Laos!!

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden, maar nu toch eindelijk weer een update over onze reisavonturen in Azie! Inmiddels hebben we er alweer een maand Laos opzitten... wat een leuk enmooiland!!! Beautiful, Beautiful!!! We love Laos!!!!
Met het vorige verslag waren wein Lopburi (Thailand) gebleven...

In Lopburi (de apenstad) blijven we maar een paar uurtjes. Overal lopen er apen door de straten, wat soms best eng is...vooral als ze achter je lopen en naar je grommen...
's Avonds nemen we de nachttrein naar Chang Mai (11 uur). In het noorden van Thailand is het erg heet en we doen dan ook rustig aan... We volgen een kookcursus Thais en we bezoeken het Elephant Conservation Center. Erg toeristisch dachten we, maar een tijd lang zijn we de enige twee toeristen, totdat er een bus vol met monikken stopt. Opeens ziet alles oranje! Grappig!
Het ECC vangt zieke en verwaarloosde olifanten op en verzorgt ze. De olifanten zien er goed en gelukkig uit (we hebben wel eens anders gehoord over olifanten in Thailand...maar hier dus niet gelukkig!) Er was ook een baby-olifantje die we konden aaien. Erg hard en stekelig zijn die haartjes! Ook rijden we een rondje op een olifant, wat erg wiebelig is...
Na Chang Mai vertrekken we naar Chang Rai, waar we een 'luxe' kamer met tv hebben. Even lekker nietsen en een beetje tv kijken. Heerlijk, daar waren we aan toe! In Chang Rai hebben ze een leuke nachtmarkt en we bezoeken een beroemde witte tempel. Mooi om te zien, maar we hebben onze buik al een beetje vol van al die tempels...

De volgende stop is Vieng Poukha in Laos. Bij de grens verloopt alles soepeltjes (ze hebben geen bagagescan...;-) ).
Veel toeristen slaan Vieng Poukha over en als we door het stadje lopen kijken we onze ogen uit. De mensenkijken ons raar aan en noemen ons falang (buitenlander). Ze hebben duidelijk nog niet zoveel toeristen gezien. Als we de foto's laten zien die we van hun maken beginnen ze allemaal te lachen. Grappig! Het is een leuk, vriendelijk plaatsje met houten huisjes op hoge palen, de kippen en varkens lopen overal vrij rond, er is alleen elektriciteit tussen 19.00 en 22.00 uur en de mensen spreken (bijna) geen engels. Het is heel anders dan wat we tot nu toe in Azie hebben gezien.
Na de noodle-soup drinken we onze eerste Beer Lao. Dit bier is de trots van Laos en je kunt het echt overal krijgen. Iedereen drinkt het hier en het is goedkoop ook... 10.000 kip (1 euro) voor 0,64 liter. We hebben het idee dat we Laos heel leuk gaan vinden... ;-)

In de buurt van Vieng Poukha doen we samen met een engels sprekende gids, een Zwitsers meisje en nog een assistent-guide een trekking van 2 dagen naar een waterval in de jungle. We slapen in een eco-house op een heel klein matrasje op de grond. 's Avonds smaakt de kip, die de hele weg door de assistent-guide is gedragen, lekker vers... :-s... en 's ochtends is de douche onder de waterval erg verkoelend!

Na een stop in Oudomxai komen we na een lange busreis (de wegen en bussen zijn slecht)in Nong Khiaw aan. Een relaxed dorpje met veel backpackers. We ontmoeten al snel wat mensen. Het is erg gezellig!
Als we een tour naar watervallen in de buurt willen boeken, zien we dat de helft van ons geld weg is (ongeveer 200 euro...) De eigenaren van de bungalow hebben het uit onze kamergestolen... We besluiten om zonder te betalen weg te gaan. Dat was nog best eng. Er kwam nog wel iemand achter ons aan, maar als we zeggen dat we genoeg 'betaald' hebben, is het goed... jaja...dat is genoeg bevestiging voor ons (later spreken we andere backpackers die de eigenaren ook al ervan verdachten in hun kamer te zijn geweest). We hebben onze les geleerd, want ze hadden net zo goed onze paspoorten of fototoestellen mee kunnen nemen... Voortaan nemen we alles mee!

Met nogeen beetjegeld over, nemen we een bootje 1 1/2 uur de rivier op naar Muang Ngoi Neua, waar niet veel te doen is behalve relaxen (boek lezen) en een wandeltocht (er rijden hier geen auto's) naar grotten en een dorpje in de buurt maken. Ook hier is alleen elektriciteit van 19.00 tot 22.00 uur.
Als we bij een restaurantje aan de rivier zitten kijken we (voor de zoveelste keer) onze ogen uit. De mensen doen echt alles in de rivier: wassen, afwassen, douchen en zelfs tanden poetsen... (en even verderop z(sh)itten de waterbuffels in de rivier...)
Tijdens onze laatste avond in Muang Ngoi (14 april), wordt het Laos Nieuwjaar gevierd (viering duurt in totaal 7 dagen) en drinken we gezellig met onze buren wat Beer Lao, Lao Wiskey en Lao Lao...erg gezellig maar iets teveel Lao voor onze buurman want 's nachts valt hij van zijn balkon en breekt zijn voet... (blijkt 1 1/2 week later in Bangkok; in 2 ziekenhuizen in Laos is zijn voet nog niet gebroken...)
De volgende dag stappen wij, met alleen wat lichte hoofdpijn, in een boot en daarna in een soort grote tuc tuc-bus naar Luang Prabang. Onderweg gooit iedereen water naar ons (ivm de viering van het nieuwe jaar) en omdat de bus geen ramen heeft komen we zeiknat in Luang Prabang aan. Hier schijnt het tijdens de nieuwjaarviering echt een gekkenhuis te zijn...En dat is het ook! We vinden snel een hotel en gaan de straat weer op, waar we door 'locals' worden uitgenodigd om samen met hun waterte gooien en later achterop eenauto door destad te rijden. Het is echt een gekkenhuis. Overal horen we muziek en wordt er water naar elkaar gegooid. Supergezellig! Ook de dag erna wordt er nog met water gegooid, maar de festiviteiten vallen een beetje in het water (!) want het begint keihard te regenen en hagelen. Bij ons guesthouse is de straat helemaal ondergelopen en we hebben de rest van de avond geen elektriciteit..
In de buurt van Luang Prabang bezoeken we nog een hele mooie waterval en daarna vertrekken we naar Vang Vieng (een hele mooie route door de bergen, jammer dat er een witte waas over heel noord Laos hangt omdat ze overal bomen verbranden om rijstvelden te maken...).
In Vang Vieng huren we een scooter en 'tuben' door een water-cave. We kijken bij het 'echte' tuben (waar Vang Vieng bekend om is, lees: zuipende backpackers) en zijn blij dat wij er niet tussen staan, hoewel we nog wel een paar biertjes in de cheap 'bucket-bar' drinken (ook nu valt de elektriciteit weer uit...typisch Laos).
In Vientiane (de hoofdstad van Laos, waar weinig te beleven is) besluiten we onze reisroute drastisch te veranderen en we boeken een vliegticket naar New York!!!!! 4 maandenAzieis voor ons genoeg (same same but different), dus we slaan Cambodja en Vietnam over. Op 5 mei vliegen we. Spannend!

Met hernieuwde energie komen we in Thakhek aan. Samen met een Nederlander, Engelse en 2 Amerikanen besluiten we de 'Loop' te doen. In drie dagen tijd maken we een rondje van 460 km op een motorbike. Het is een erg mooie route door bergen en bossen op goede en slechte wegen. Met de groep is het erg leuk! We vermaken ons prima!
Als we terug in Thakhek zijn, gaan we met de 'Loop-gang' in de nachtbus naar Pakse (8 uur)...wat een ellende... Het is een hete, stinkende, vieze, gammele rotbus. Onderweg stoppen we een uur omdat de chauffeur een dutje gaat doen...slingerend (de chauffeur slaapt nog half...) rijden we verder...dat was best eng! Blij dat we in Pakse zijn, pakken we de bus naarDon Det (nog eens 3 uur en nog eens 45 min. met een bootje de Mekong over). Gebroken komen we bij de 4000 islands aan. Na een ontbijtje slapen we de hele dag in eenhangmat.
De volgende dag huren we een fiets en fietsen naar een waterval in de buurt waar we nog lekker zwemmen.
In het 'stadje' (heel klein dorpje) komen we een paar Nederlandse meiden tegen (die we al ongeveer 10 x in Laos zijn tegengekomen) die een feestje, omkoninginnenacht te vieren, hebben geregeld. Op de fiets gaan we samen met Reinier, Jenn en Charlie ('loop-gang') ernaar toe. Bijna alle backpackers op het eiland zijn er. Er hangen overal oranje balonnen en het is erg gezellig! Toch nog koninginnenacht gevierd! Jahoe!
De volgende dag nemen we afscheid van de 'loop-gang' en samen vertrekken we naar Tat Lo (het Bolaven Plateau). Onze laatste stop in Laos. Bij een waterval vinden we een guesthouse en relaxen we lekker.

Vanuit Tat Lo vertrekken we terug naar Thailand, waar we nog wat shoppen en de site bijwerken.
Vanuit Ubon Ratchanatani nemen we vanavond de nachttrein naar Bangkok en dan vliegen we morgen naar NEW YORK!!!

Azie was echt super! maar 4 maanden is voor ons (voorlopig) genoeg!! Op naar New York en daarna the Caribbean!!! Puerto Rico in ieder geval en voor de rest weten we het nog niet... We hebben er in ieder geval erg veel zin in!!!!

Tot de volgende keer!

Heel veel liefs,

Irene en Margreet!

(We hebben 3 nieuwe fotoseries geplaatst!)

Magda

Hallo Margreet en Irene,
Wat een verhaal weer en wat een belevenissen. Ik vind het echt zo goed van jullie dat jullie je overal doorheen slaan, overal de weg weten te vinden en de dingen die er te doen zijn ontdekken, zoals een cursus thais koken, geweldig toch. En dan de apen en olifanten, super. Dan zal New York inderdaad een hele verandering zijn. Ik ben heel benieuwd hoe jullie het daar zullen vinden na alle toch wel primitieve (lijkt mij) omstandigheden. In ieder geval weer bedankt voor jullie mooie verhaal en heel veel plezier in het "beschaafde" New York. Houdt daar ook je portemonnaie maar in de gaten.
Liefs en een knuffel van

Magda

ria van riessen

sluit me bij bovenstaand verhaal aan, bij deze zijn jullie uitgenodigd om bij ons een keer Thais te komen koken! See you

omaatje en lida

hey Margreet en Irene,

schitterend verhaal en prachtige foto's van Laos, dan zal New York wel heel iets anders zijn! Je bent toch al een keer in Porto Rico geweest Irene? In Tiel gaat alles goed,vorige week één dag mooi weer geweest ( 27gr) en daarna weer lekker ouderwets Hollands weer, regen,regen en nog eens regen én koud!

Heeeeeel veel plezier in New York en weer graag tot horens!

liefs en dikke kussen van ons

Jesse

Hey Ireen en Margreet, mooie verhalen!! Ik ben zo jalours geworden dat ik zelf ook maar een reis naar Azie heb geboekt. Ga ik augustus met vrienden naar Maleisie en Indonesie (Java & Bali). Heel veel plezier nog. Kusjes

marieke

jee wat een spannende dingen allenmaal zeg!
Nou op naar New York! Veel plezier daar alvast!!!!!

Kroezer!

Sawadee!

Opeens weet ik wat ik eigenlijk al wist. Mijn volgende reis gaat naar Laos, Cambodje en/of Vietnam.
Ziet er echt geweldig uit...

Veel plezier Tijgerrrrrrs!

Rick

Wat een luxe hebben we hier toch!!

Op naar de Big Apple.

groetjes,

louise

hey irene, klinkt allemaal geweldig en het ziet er prachtig uit. hier lekker mei vakantie, genieten. net een weekendje utrechtse heuvelrug, achter de rug. koninginnendag was weer helemaal top vooral de avond ervoor. Geniet ervan in NY zal wel even een shock zijn.
we spreken......!!!! doeiiiiiii

Guri en Maarten

Na veel mailverkeer de laatste tijd weer een reaktie op jullie mooie Laos-verhalen. Gelukkig is de stress (over het halen van de vlucht naar NY) weer een beetje gezakt. Inmiddels dus veilig aangekomen in NY.
In het primitieve Laos toch veel meegemaakt. Ook leuk met weer een aantal westerlingen een heel lange tocht op de scooter te maken. En 3 uur electrisch per dag heeft ook wel iets. Goed plannen is noodzaak.
Het oud en nieuw in Laos zullen jullie ook niet meer vergeten. Vooral de tegenstelling zoals wij in Holland en zij in Laos leven moet indruk gemaakt hebben.
Nu maar veel plezier in NY: Geen hurk wc's, geen buffels in de Hudson, geen 3 uur elektrisch, weinig rijst, geen diarree, geen bloedzuigers?, geen loslopende apen?, geen tuctucs, geen hangmatten.
Irene en Margreet blijf ook daar genieten.

oma en debbie

We hebben het allemaal gelezen, en het klinkt heel mooi. Ik hoop dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben, en toch hoop ik (oma) dat jullie weer gauw en gezond en wel terug zijn. (Debbie hoopt dat jullie vooral zo veel plezier hebben). Leuke foto's, jullie zien er allebei nog goed uit, lekker bruin enzo. Heel veel hartelijke groetjes, Oma en Debbie

Hans Kruijt

Hoi Meiden,

Een tijdje had ik niet naar jullie belevenissen gekeken, maar het is subliem wat jullie allemaal zien en meemaken, behalve natuurlijk als je geld wordt gejat.
Met mijn belofte wat vaker te kijken ga ik jullie volgen naar het andere werelddeel.
Karel neemt op 24 juni officieel afscheid en is daarmee de laatste van de drie musketiers in Wormer
Daarna is Joke het oudje, dat samen met de rest de gymnastiekzaken in Wormerland moet gaan runnen
Groetjes Hans

annemarie

Jeetje margreet en ireen, wat super allemaal. En er komt geen einde aan al het moois. Ook vast weer even fijn om straks weer wat luxe te hebben. Geniet er in elk geval van. Liefs Anne

Rina

Hey meiden,
Top weer om te lezen hoor en uiteraard weer mooie foto's!
We zijn gisteren trouwens kampioen geworden met dames 2! Best knap toch!!
X Rina

Ton.Steltenpool

hallo Irene en Margreet
ik heb net alle fotos effe bekeken wat zien jullie met zn tween een zoot en zo te zien genieten jullie ervan
en nu zijn jullie in Amerika daar zullen jullie ook wel weer genoeg mee maken
ik wens jullie nog een hele mooie vakantie, en hoe jullie verhalen en fotos in de gaten
nog heel plezier groetjes de steltjes

Marc

Jullie waren op tijd weg uit Thailand! Wat een zooitje is het daar nu.
Genieten in het inmiddels veilige NY, the Big Apple. Terug in de westerse wereld. Dus niet naar Nieuw-Zeeland of Australië? Veel plezier.
Groet uit Amsterdam en Obdam.