Irene en Margreet op reis !!

Een maand later...

Hallo allemaal,

De tijd is voorbij gevlogen. Inmiddels zitten we op Bali (Indonesie). Het bevalt ons nog steeds prima om niet te hoeven koken, afwassen, schoonmaken en werken!
De zon is af en toe wel erg heet, maar dat lost een plekje in de schaduw met een ijskoud biertje wel op! (niet om jullie jaloers te maken ofzo...haha!)

Part II eindigde bij de Taman Negara in Maleisie, dus vanaf daar gaan we verder:

De Taman Negara is het oudste regenwoud van Maleisie (Azie ook?). Met een soort longtailboat komen we daar aan. Het dorpje waar we verblijven bestaat uit een paar hostels en wat drijvende restaurantjes (waar 's avonds de vliegende kevers bijna op je bord vallen...bah!). Er is dus weinig te beleven behalve het oerwoud.Het is overdag bloedheet, dus het is zweten geblazen als we een stuk door de jungle lopen. We doen ook de canopy walk, dat zijn loopbruggen tussen de bomen op zo'n 15 meter hoogte, erg wiebelig, dus wel spannend! Ook kruipen we ook nog op onze knieen door een vleermuizengrot (lees: door de vleermuizenpoep...bah!).

Blij om de hitte achter ons te laten stappen we in de bus naar Kuala Lumpur. Op 14 februari wordt er Chinees nieuwjaar gevierd, dus we verwachten een knalfeest! Helaas... iedereen is de stad ontvlucht om familie te bezoeken (veel winkels zijn dicht) en het enige vuurwerk dat we zien is van een vuurkorfje op straat. We lopen van shopping mall naar shopping mall (airco) en brengen een bezoek aan de Petronas (twin) towers. Erg hoog.

Vanuit Kuala Lumpur vertrekken we naar Melaka, netzoals nog duizenden Maleisiers (ze hebben een aantal dagen vrij vanwege het chinese nieuwjaar). Het is dus superdruk in Melaka. Het is wel grappig om te zien hoe ze toeristen zijn in hun eigen land (op de foto met een oude Hollandse molen). Er rijden heel veel trishaws (soort riksja's) door Melaka rond, die vooral 's avonds goed van pas komen. Want met een borreltje op, de stroom uitgevallen en hurk-w.c.'s wil je zo snel mogelijk terug naar je hotel aan de andere kant van de stad...(qua snelheid hadden we net zo goed kunnen lopen, maar het was wel grappig!). De bestuurder herkende ons de volgende dag...haha!

Na al deze stadshitte zijn we weer toe aan strand en het liefst op een eilandje. Dus op naar Pulau Tioman. Het regent als we aankomen...niet helemaal de bedoeling, maar wel lekker verkoelend! Jammer alleen dat onze tassen zeiknat zijn geworden op de boot. De volgende dag schijnt de zon weer en gaan we snorkelen. Het is erg mooi, dus we besluiten te gaan duiken. We zien tijdens het duiken scheepswrakken en een heleboel vissen. Margreet verliest tijdens haar sprong in het water nog haar weightbelt, maar gelukkig vinden we die aan het einde van de duik op de bodem van de zee weer terug. Haha!

Het is tijd om Maleisie te gaan verlaten. (Maleisie is eigenlijk een beetje tegengevallen. Er is niet zo heel veel te beleven, grote reisafstanden, het eten is niet zo heel lekker en er hangt niet echt een gezellige sfeer, het is een beetje saai.)

De volgende stop is Singapore; dus we moeten weer de grens over. Bij de douane hebben we een klein probleempje, want in de tas van Irene zien ze iets, maar wat?? It looks like a wallet. I: ja, ik heb een wallet in mijn tas. A bullet? I: A bullet? Nee, ik heb geen kogel mee! (In de tussentijd kijkt een andere douanier vol verbazing naar een tampon in Margreet haar toilettas). I: is het dit? (laat tampon zien). Nee, het is ook geen tampon. Inmiddels is de tas al 3x door de scan gegaan. Oh, het is het slotje van mijn tas! haha, grappig!

Singapore in 8 woorden (+5 tussen haakjes): duur (10 eutjes voor 2 biertjes), schoon, overal boetes voor en shopping malls.

Op 23 februari vliegen we naar Indonesie. We waren eigenlijk niet van plan om naar Indonesie te gaan, maar we waren zo dichtbij... dus we dachten: 'waarom ook niet?'. Beiden hebben we niet echt een voorstelling van het land.
Om 23.00 uur landen we op Bali en we nemen een taxi naar Kuta. Een populair kustplaatsje. Als we de volgende dag wakker worden lopen we een rondje door het stadje en besluiten snel weg te gaan. Hopelijk is niet alles zoals in Kuta: opdringerige mensen, vies, heel erg druk en er hangt geen leuke sfeer. We besluiten naar Zuid-Bali te gaan, naar het plaatsje Padang Padang. Het is hier een stuk rustiger en relaxter en er is een mooi strandje. We zitten vlakbij Ulu Watu; surfersparadise: voor gevorderden, dus helaas niet voor ons... en in de tempel wordt een traditionele Kencak dansvoorstelling gegeven. Leuk om te zien!

Vervoer op Bali is wel duur. Er is geen openbaar vervoer en je moet alles met prive-busjes doen. De afstand die we afleggen kost in Maleisie ongeveer 5 euro en hier 25 euro!

De volgende stop is Ubud, ergens midden op Bali. We vinden hier een super homestay (bungalow in de tuin bij locals) en Ubud is echt een leuk stadje. Er is van alles te zien en te doen; rijstvelden (heel mooi groen), monkey forrest, waar we veel bekenden zien.(Ja, jou ook ;-) ), vulkanen (beetje bewolkt), tempels, souvenir shopping (cheap, cheap: special price only for you...), barretjes (met happy hour), heerlijk eten in goedkope restaurantjes, raften (supergaaf!) en we doen ook nog een workshop woodcarving (Margreet maakt een schildpad en Irene een gekko). Leuk allemaal!

O ja. Tijdens een bezoek aan de jungle temple (bereikbaar over een glibberig pad, met als gids een oud mannetje met sik) haalt Margreet haar duim open. Het oude mannetje plukt wat blaadjes van een boom, kauwt er wat op en hup zo op de wond. Lief maar wel vies...hij had hele gele/bruine tanden! haha!
In het hotel hebben we de wond met heel veel water en kalendulan zalf ontsmet. De wond is wel mooi geheeld!

Na Ubud vertrekken we naar Gili Trawangan (Lombok). Een heel mooi eilandje met super blauw water. Heel mooi om te zien. Je kan er heel goed snorkelen en we zien heel veel gekke vissen en een aantal grote schildpadden. Gaaf! Ze verkopen hier ook rare drankjes met champignonnen (haha!).

De volgende stop is Lovina (Bali) waar je dolfijnen kan zien. Een uurtje hier vandaan bij Menjangan kun je goed duiken, dus dat doen we. Het is echt heel erg mooi! De mooiste 2 duiken die we tot nu toe gedaan hebben. Er is heel goed zicht, heel erg mooi koraal (in allerlei vormen en kleuren) en heel veel vissen (in allerlei vormen en kleuren). BEAUTIFULL, BEAUTIFULL!!!
Vanochtend om 6 uur zaten we op een heel klein bootje op zee om dolfijnen te spotten. En we zien ze!! Heel erg veel! Wat een mooi gezicht om ze uit het water te zien springen!

Bali is erg leuk! Echt een aanrader!!
Morgen vertrekken we naar Java, richting de Bromo vulkaan. We zijn benieuwd!

We beloven de volgende keer iets eerder een verslagje en foto's te plaatsen (we kunnen trouwens nog 350 foto's plaatsen!!) en jullie niet weer 4 weken te laten wachten op onze spannende avonturen!

Heel veel liefs en een dikke kus,

Irene en Margreet

Linda Piebenga

Hallo Irene en Margreet.
Wat een geweldige reis maken jullie!! Irene, ik ben zo blij dat je moeder mij je web adres heeft gegeven!!
Ik geniet van de verhalen en zal jullie blijven volgen!
Groetjes, Linda ( uit Amerika )

Jurre Kruse

He tijgers!

Wait for me, taking a plain now...

Leuk verhaal weer, tot Maleisie herkenbaar, zo heb ik het ook ervaren.. Saai en Islamitisch, daarbij is het bier zo duur;);).

Keep following you baby!

Take care.
Groet,
Jurre

Rick

Hoi Margreet en Irene,

Gaat goed met jullie zo te lezen. Alweer 2 maanden onderweg, tijd gaat snel.

Hier ook alles ok. Jasmijn is sinds 2 weken van de sonde af, wat we al hadden gemaild volgens mij. Dus dat is een hele overwinning voor haar en natuurlijk voor ons. Ze blijft maar eten, eten, eten roepen. We moeten haar bijna afremmen. Alleen maar goed natuurlijk. Zoveel makkelijker is dit met normaal eten en drinken.

De 20-weken echo zag er ook goed uit. Extra goed naar het hartje gekeken. We hebben er vertrouwen in, zijn al 5 maanden onderweg, ook dit gaat snel. Alise voelt zich goed en de baby groeit lekker.

Zaterdag mijn eerste tenniswedstrijd in Wognum met de clubkampioenschappen, heerlijk weer tennissen, lekker weer hopelijk en daarna pilsen...

Over een maand begint de competitie, weer zin in.

Het wordt hier weer lente, lekker hoor!!

Tot mails,

Rick, Alise, Jasmijn en ....

wendy

wow meiden wat leuk allemaal!!hebben jullie op kutabeach ook die plek gezien waar toen die aanslag is gepleegt?? Ik dacht bij een discotheek, toen ik er was zag je allemaal kleine palmboompjes die gepland waren..voor iedere slachtoffer 1. Tja en dat het bier duur is..het is een islamitisch land sterker nog het grootste islamitische land ter wereld. have fun daar...kus wen en eef

T. Aafjes

Hallo Margreet en Irene.
Bedankt voor jullie kaart.
Wat fantastisch dat jullie zoveel mooie dingen
op de andere kant van de aardbol zien.
Het is voor ons moeilijk voor te stellen dat het
daar zo warm is.
Wij hebben af en toe last van sneeuwbuien.
We zijn net terug van 'n week oppassen in Oosterbeek,
Verders gaat hier alles goed, wij wensen jullie nog
heel veel mooie vakantie dagen toe.
Liefs Ome Jan en Tante Tiny

Marieke

Toch maar ff naar Indonesie omdat jullie zo dichtbij waren hahaha...nou ik heb jullie verhaal uiteraard weer met plezier gelezen ik ben zat. avond terug gekomen uit Roemenie mijn klein avontuurtje zit er nu alweer op helaas het leek wel een kort weekje ipv een maand ik had nog wel veel langer willen blijven misschien ga ik in oktober weer maar das nog niet zeker!!! Ik verveel me nu alweer hier ...maarja vrijdag alweer een weekje wintersporten op naaar France !!! Geniet ....
O en ik heb zondag voor het eerst in me leven gesquasht ..ik vond het vet leuk tot de volgende ochtend was aangebroken HELSE pijnen overal vooral in me prachtige billen zo'n PIJN....echt nooit meer!!! Het is ook niet minder...dat wordt wat als ik straks ga snowboarden!!! Nou daaaaaaaaaaaaaaaaaaaag PRINSESSEN ik ga nu jullie foto's bekijken!!! XXXX Mariek!

Marieke

Hoooow heb ze net bekeken en ze zijn weer fantastisch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Have fun chicks!!!!!!!!!!!!!

marco

hey dames,nou er zijn wel een paar dingen die jullie-
maken waar ik best jaloers op ben hoor!harstikken tof hoor,en over de apen nooit recht aankijken en NIET je tanden laten zien.
mensen zijn namelijk de enigste primaten die de glimmlach herkenen als goed.meiden genietze later!

Guri en Maarten

Hoi meiden, fantastisch weer die geweldige reis, natuur en actieverhalen met als bewijs weer heel mooie foto's. De ijskoude biertjes hebben we hier ook nog (vriest nog steeds). In de jungle lijkt het ons ook fantastisch, één grote Aziatische dierentuin. In K.L. is natuurlijk de Petronas towers een aanrader. Maar goed dat jullie geen hoogtevrees hebben. In tegenstelling tot dat, is het weer eens wat anders om in donker op een hurk wc te zitten. Je zal maar moeten!
Grappig om in tegenstelling van de planning toch maar even naar Bali/Lombok/Java te gaan. Was zo dichtbij.
Duiken en dolfijnen spotten is super. Ook de homeopatische gaven van een man met gele-bruine tanden moet een geweldige ervaring zijn geweest!
Het houtsnijwerk ziet er goed uit. Is het echt? Ook heel veel plezier naar de Bromo vulkaan. Maar.... hebben jullie bergschoenen? Zal wel niet, op slippers valt niet mee. Nog heel veel plezier en we zijn in afwachting van weer mooie foto's en verhalen. Hier in Obdam is alles oké. Meiden, liefs Maarten en Guri

marijtje

Zo te zien gaat het nog steeds niet vervelen daar bij jullie, ben jaloers op jullie gave verhalen en vooral super foto's!!!
Komen jullie nog wel terug...

dikke kussen uit NL
Marijtje

Ester

Hey zusje en Irene,

Wat een supermooie foto's en wat een kleurrijke verhalen. Ook gaaf dat dat mannetje gekauwde blaadjes op de wond deed. Veel mensen doen lenzen, als ze die eruit halen omdat er een stofje onder zit, eerst in hun mond om te ontsmetten door het speeksel. En ik heb dit zelf ook meerdere keren gedaan. Dus vertrouw maar op zo'n mannetje de volgende keer!
Heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten; jullie zien er op veel foto's echt stralend uit. En heel fijn dat jullie allebei zo van zeewater houden, om te zwemmen, dolfijnen te spotten, te duiken of te snorkelen.
En gelukkig hebben jullie alle kleine probleempjes weer kunnen oplossen............bijkomend voordeel, je leert er weer op te vertrouwen dat alles uiteindelijk weer goed komt!

Veel liefs en ik denk aan jullie!!!

Rina

Hey Meiden, tof dat jullie alles zo intens beleven, leuke verhalen om te lezen, ben meteen weer jaloers en als ik de loterij win (waar ik niet eens aan meedoe) ga ik morgen ook meteen!!

Have fun enik kijk uit naar het vervolg,

X Rina en Marcel