Irene en Margreet op reis !!

Back in Thailand

Hallo allemaal!

Zoals we aan jullie beloofd hebben,nu al na 3 weken een nieuw reisverslagje van ons!! We hebben inmiddels Indonesie verlaten en we zijn weer terug in Thailand.
We gaan verder waar we gebleven waren (Lovina - Bali):

Vanaf Lovina vertrekken werichting Java naarhet plaatsje Celomo Lewang, waar de Bromo vulkaan staat.Met een busje (2 uur) worden we naar de ferry naar Java gebracht. Op de boot (1 uur) staat toevallig een bus die naar Probollingo gaat (een tussenstop op de weg naar Celomo) en we besluiten die bus te nemen. Het blijkt een public bus te zijn waarin de mensen ons verbaasd aankijken, roken, al hun vuilnis op de grond gooien, elke 10 minuten nieuwe straatmuzikanten instappen en die om de haverklap stopt. Bovendien is het erg heet in de bus. Gelukkig duurt de reis maar 6 1/2 uur... Vanaf Probollingo is het nog eens 1 1/2 uur naar de Bromo vulkaan, waar we in het donker aankomen. Wat een reis!

Het plaatsje ligtheel hoog (>2000m) en 's nachts hebben we het ijskoud. We hebben een heel dun dekentje gekregen en het is niet meer dan 5 graden. Brrr! De volgende ochtend worden we om half 4 opgehaald (we hebben alle lange kleding die we mee hebben aan) om de vulkaan tijdens zonsopgang te bekijken. Mooi! (maar wel koud). We beklimmen de vulkaan en van bovenaf kun je zo in de rook die uit de krater komt kijken. Het stinkt er naar rotte eieren. We ontmoeten een Duitser (Jan, waar we 2 weken mee verder reizen) en een Zwitser (Simon) waar we samen mee naar Yogyakarta reizen.

Zoals we al tijdens de eerste rit hadden gemerkt heb je op Java weinig echte snelwegen, maar tweebaanswegen, die vooral door de 'bebouwde kom' rijden. Het duurt dus allemaal erg lang en na 8 uur komen we aan in Yogya.
Daar in de buurt bekijken we 'Borobudur' en 'Prambanan' (2 hele oude tempels). Het is wel grappig want er lopen veel scholieren ronddie hun Engels moetenoefenen en ons dus om de haverklap willen interviewen en op de foto willen. We voelen ons (bijna) beroemd!
Als we door Yogya lopen komen wenogeen anti-USA optocht tegen (Obama op spandoeken met een doelwit op zijn hoofd)...lekker dan! We bezoeken nog een battik-shop en een wajang puppetshow en voor de rest is er niet zoveel te beleven in Yogya, om0.00 uur gaat het licht daar uit..

Met de trein en bus vertrekken we naar Batu Karas. Een klein, relaxed plaatsje aan de zuidkust van Java, waar in totaal(ons 2 en Jan meegerekend) 10 toeristen rondlopen. Voorlopig onze laatste stop metstrand. We gaan daar bodyraften en surfen.
Bodyraften was een beetje eng. We werden in een oude pick-up truck door de bergen en kleine dorpjes naar de rivier gebracht. Daar kregenwe een helm, life-jacket en knie/scheen-beschermers. Op blote voetengaan we de rivier in...door de stroming en de modder zag je de rotsen in de rivier niet..en er waren heel wat rotsen. Gelukkig hadden we scheenbeschermers aan, want we hebben ons een paar keer flink gestoten. Pijnlijk! We waren blij dat we er waren!! Het was een mooie route door de natuur, maar de volgende keer nemen we weer een raft!!
Aan het eind van de tocht klom 1 van de begeleiders in een palmboom en hakte kokosnoten naar beneden. Verser kan niet! Lekker!
Surfen was leuk. Na 2 dagen kon Irene al aardig staan (kleine golfjes) en Margreet lag lekker te bakken op het strand met een beurse knie (bodyraften).

Tijdens de busreis naar de volgende stop; Bandung eten we iets verkeerds en worden Jan en Irene ziek. Margreet heeft last van haar oog en we besluiten naar het ziekenhuis te gaan. Daar blijkt dat het een onsteking is en ze krijgt druppels en een creme. Het gaat al snel weer beter, maar ze mag 2 weken geen lenzen in.
Als we door Bandung lopen wordt Irene nog bijna beroofd. 1 man leidde haar af en een andere man probeerde in haar broekzak te graaien, maar natuurlijk had ze het door en duwde de man weg. Gelukkig zat het fototoestel in een andere broekzak... Dat was wel even schrikken!

De volgende dag voelen we ons goed genoeg om een klein reisje naarvulkanen en hotsprings in de buurt te maken. In een overvol minibusje komen we bij de vulkanen aan. De vulkanen waren gaaf want op 1 van de 3kun je staan. Overal zag je rook en borrelende geisers. Het zag er uit als een maanlandschap. Cool!
De hotsprings stelden niet zo heel veel voor. Het waren zwembaden met een temperatuur van ongeveer 40 graden. Wel lekker warm. Na 3 weken eindelijk weer een warme douche!!

We besluiten om vanaf Bandung meteen naar het vliegveld te gaan en Jakarta over te slaan. We zijn nog niet topfit en we horen van verschillende mensen dat Jakarta de moeite niet waard is. Op 23 maart vliegen we (samen met Jan) naar Bangkok. Het is leuk om weer in Thailand te zijn. De eerste keer waren we behoorlijk overrompeld door Bangkok, maar nu merken we dat we toch al behoorlijk wat reiservaring hebben. Na wat sight-seeing en afscheid van Jan te hebben genomen vertrekken we samennaar Kanchanaburi. Hier bezoeken we de 'Tiger Temple' (tijgers aaien en met ze op de foto = gaaf!) en de 'Bridge over the river Kwai'. Morgen vertrekken we naar Lopburi.

Ondanks de ziektes en de 'bijna' beroving hebben we het nog steeds enorm naar onze zin! We ontmoeten veel leuke mensen, zien ontzettend veel en maken veel mee. We zijn ons nu een beetje aan het verdiepen in vliegtickets naar Argentinie in juni... (...we gaan nog niet naar huis, nog lang niet, nog lang niet....)

Heel veel groetjes en een dikke zoen van ons!!

(TIP: reacties en mailtjesvinden wijaltijd leuk om te krijgen!!!)

Mariska

Hey meiden,

Jeetje wat verhaal weer zeg. Mooie en wat minder mooie ervaringen rijker!
Vind het onwijs tof dat jullie ook naar de Borobudur of hoe je het ook zegt, zijn geweest. Ik ben echt jaloers op jullie.
Daar zou ik ook onwijs graag naar toe willen gaan. Echt helemaal goud lijkt mij dat.
Gelukkig hebben jullie er nog veel zin in. Dit ondanks toch wat nare "gevalletjes".
Doe voorzichtig en geniet!!

Dikke knuffel en kus en tot snel maar weer.
Graag heelhuids en met al jullie spullen weer terug!!!

marco

mooi dames,ook een stuk geschiedenis toch die brug
over de river kwai en met die tijgers was ook gaaf lijk me harstikke tof.veel plezier in Argentinie!

John

Hey meiden, Mooi verhaal en mooie foto's. Ja, dat was zeker een hele grote teun!!! hahah. Als het goed is hebben jullie weer nieuwe foto's ontvangen van Gijs en Teun. Margreet, je motor is ook weer uit de stalling geweest, die rijd nog perfect.
Irene, goed van je dat je het door had, dat hij je wilde beroven! pas maar op!

Nog een fijne tijd verder daar, en ik zal zo af en toe wel wat foto's van die monsters sturen... hahaha.

Groetjes John

marieke

WAUW!!!!
Die tijger!!!! Stoer man!

Rick

Ja, ja mooi om te lezen. Op naar ArgentiniË. Ook weer spannend dus. Wanneer komen jullie weer naar huis? hahaha.

Tot mails.

De Hellingmannetjes uit Wognum.

Marieke b

Vet hoor en die foto's!!!!! Ik ben ook alweer toe aan een zonvakantie!!!! Naar Argentinie..toe maar!!!

Guri en maarten

Na uitvoerige bestudering van de dvd (1200 foto's) weer leuk een reisverhaal te lezen. Koud op de Bromo? Kun je nagaan hoe koud wij het hadden al die maanden! Indonesië doorkruizen met een bus met locals, is al een hele onderneming, waar je dus inderdaad geen haast moet hebben. Het bodyraften is toch wel een gevaarlijke sport, want op de foto's zijn diverse keren pleisters zichtbaar! Irene het fototoestel voortaan maar aan een lifeline. Zo is ieder land weer anders en kun je overal leuke dingen doen. En gelukkig zijn alle kleine ongemakken weer voorbij.
Weer op naar Thailandom het noorden en oosten onveilig te maken. Veel plezier verder en groetjes.

Ester

Hey zusje en Irene,

Wat een mooie foto's allemaal. Erg leuk dat jullie dit online hebben. Geeft een mooi beeld waar jullie al zijn geweest. De foto's van de rijstvelden en de dolfijnen zijn heel bijzonder!! Wie maakt de meeste foto's? Mijn complimenten!!
Jullie hebben weer heel wat uurtjes in bussen gezeten en zelfs lang in een Public Bus, toch heel anders dan een toeristenbus, zoals jullie gemerkt hebben. Wel leuk lijkt me, om dat ook eens meegemaakt te hebben. Dan maak je een beetje mee hoe de locals het meemaken en kun je echt een beetje hun cultuur leren kennen. Excursies zijn toch echt 'gemaakt' voor toeristen en zegt niet altijd veel over de manier waarop mensen daar leven.
Die tijgers zien er net uit als huisdieren! Er zal wel goed voor ze gezorgd worden, anders hadden ze vast wat meer honger gehad en waren ze wat minder lief
;-).
Gelukkig is de behandeling in het ziekenhuis aangeslagen. Je ogen zijn toch heel belangrijk, daar moet je zuinig op zijn. In de Tropen schijnen regelmatig dit soort oogontstekingen voor te komen, vooral bij lenzendragers; goed dat je naar het ziekenhuis bent gegaan zusje! Ik had blijkbaar geluk gehad een paar jaar geleden; het ging toen prima met mijn zachte lenzen. Jullie zijn wel meer in het water geweest; daar kan het ook mee te maken hebben. Ook gelukkig dat het weer beter met je maag gaat Irene. Ik heb het ook gehad, zo'n voedselvergiftiging en daar word je niet blij van, vooral niet in dat vochtige benauwde klimaat en die minder comfortabele toiletten en slaapplekken.
Gaaf dat jullie al die vulkanen met kraters en rook bezocht hebben. Lijkt me heel speciaal. In Laos zijn trouwens heel veel watervallen, die erg de moeite waard zijn om te bekijken. Ook is het erg leuk om je met een grote band op de rivier de Mekong mee te laten drijven. Je zal wel in de Lonely Planet kunnen lezen waar je dat kan doen. Ik ben even de naam van die plaats kwijt. Ga ik opzoeken voor jullie. Laos heeft ook veel grotten; leuk, maar kan ook erg glibberig zijn, vooral met regenachtig weer. Oppassen dus!
In Laos en Cambodja is het trouwens verstandig om naast het lokale geld altijd Dollars bij je te hebben, als smeergeld. Dit heb je nodig voor als je problemen krijgt bij een grenspost of iets dergelijks.
In Laos is het te gek om naar de 4000 Islands te gaan, helemaal in het zuiden van Laos, tegen de grens aan van Cambodja. Allemaal eilandjes; erg idyllisch allemaal. Wel genoeg geld meenemen, want er is geen pinautomaat en ook geen postkantoor of zoiets. Je kunt er wel internetten, maar dat gaat wel wat traag.

Nou, doe het rustig aan in het hete en vochtige klimaat; laat je lekker masseren, pas goed op je spullen (in Laos was mijn camera gestolen) en geniet van de mooie momenten en de stokbroodjes die je in Laos en Cambodja kan kopen (het was een Franse kolonie).

Veel liefs,

Ester

Henk en Sjaan

Hallo dames we hebben jullie reisverhaal weer gelezen nou jullie hebben al weer heel wat gezien en meegemaakt schitterend hoor en geniet er nog maar veel van.Ook mooie foto's kunnen we ook meegenieten van al het moois. Met ons gaat het goed hier we zijn al weer aan het kamperen Margreet.
We wensen jullie nog een hele fijne tijd en kijk uit en doe voorzichtig. Tot een volgende keer gr. van ons vanuit Zeewolde. Daaaag.

pietafradekker2@quicknet.nl

Hallo margreet en Irene.
Even een groet uit Obdam van Afra enPiet uit de
koningshof.Jullie zullen wel heel veel beleven tijdens
de lange vakantiereis
We wensen jullie nog veel plezier de komende tijd.
Hartelijke groeten,Piet en Afra Dekker Koningshof Obdam